expeditie mulu - Reisverslag uit Miri, Maleisië van daphne baars - WaarBenJij.nu expeditie mulu - Reisverslag uit Miri, Maleisië van daphne baars - WaarBenJij.nu

expeditie mulu

Door: daphne

Blijf op de hoogte en volg daphne

02 November 2014 | Maleisië, Miri

De volgende ochtend om half 6 waren hun alweer aan het rommelen en heen en weer aan het lopen. Aangezien het huis op palen staat tril je je bed uit als er een kudde polen is losgelaten (uiteraard niks tegen polen, wij hebben gewoon niet zulke ervaringen)

Om 8 uur hebben wij uiteindelijk maar onze weg gevonden naar het ontbijt, en om half 9 vertrokken we voor onze eerste expeditie. We begonnen in een smal bootje, waar we eerst naar een morning market werden gebracht. Stel je er vooral niet teveel van voor, want het leek meer op een crowdfunding marktje van de basisschool. Spulletjes gemaakt van kralen of matjes gevlochten van bladeren etc. Het hele dorp stelde trouwens vrij weinig voor, ze waste zich in de rivier, en ik weet niet of ze stroom hebben etc. Terwijl dat we dan ook met het bootje vaarden waren er mensen die zich aan het wassen waren. Geen schaamte, nee ze gingen in hun blootje echt de aandacht trekken door 2-pack achtige houdingen aan te nemen, echt hilarisch. De volgende stop was de wind cave, en de clearwater cave. Erg mooi die grotten, en is lastig te beschrijven. Ik stel voor dat wanneer jullie echt geïnteresseerd zijn jullie planet earth (die van bbc) gaan kijken en dan de aflevering over grotten. Deze gaat namelijk deels over borneo.
De eerste grot ging nog wel, maar om de 2e grot te bereiken moesten we even een trap beklimmen. Zou op zich niet zo erg zijn, alleen die hitte, mijn conditie, die steile en onregelmatige traptreden, en welke smoes je je verder ook maar kan bedenken: het was even pittig. Maar de trap was alleen naar de ingang, in de grot zelf ook veel trapjes op en af. Goeie work out dus!
Na de 2 grotten gingen we even terug naar de headquarters om te lunchen en ons klaar te maken voor weer 2 grotten. Woehoee. Nu de deercave en de longcave. Nieuwe gids, nieuwe groep, en na 10 minuten was het al leuker. De park ranger zat op zijn praatstoel, en alle onderwerpen kwamen dan ook aan bod. Van t feit dat het al in de bijbel stond van de ebola tot aan heuse liefdesadviezen en van roddels over zijn collega tot aan de vraag of we in Nederland dan nooit geslagen werden met een stok ofzo door je ouders. De 2e cave was een vol met vleermuizen. Werkelijk alles zat onder de stront en t stonk dan ook behoorlijk. Maar desalniettemin erg indrukwekkend. De regenbui die er over ons heen kwam maakte dan ook niet veel meer uit. Na de tour door de grotten hebben we gewacht tot de vleermuizen naar buiten zouden komen. Dit doen ze met hele groepen tegelijk. Gister was dit niet gebeurd, maar natuurlijk toen wij er klaar voor zaten wel :) Ook erg indrukwekkend om te zien. Daarna weer een aantal kilometer terug naar het hostel gelopen en tegen de tijd dat we daar aankwamen was het al donker. Eerst maar gegeten om vervolgens te gaan douchen en nog een boekje te lezen in bed. De Nederlanders die naast Michelle sliepen, waren verkast naar een bungalow, dus ik hoefde in ieder geval niet meer met die gekke mensen in een aparte slaapzaal.

Wel ik gekke gido met me mee verhuisd en die heeft de hele nacht over me liggen waken. Ik hoop allen dat hij niet meeverhuisd in mijn tas naar de volgende bestemming!